Poliisi valvoo vesiliikennettä sisävesillä ja merialueilla satamien tuntumassa. Poliisin vesiliikennevalvonnan tavoitteena on edistää hyvää veneilytapaa, vähentää juopuneena veneilyä ja edistää turvavarusteiden käyttöä.
Venepoliisit valvovat myös luonnon- ja ympäristönsuojelua, kalastusta ja metsästystä sekä yleistä järjestystä ja turvallisuutta vesialueilla ja saaristossa. Merialueiden vesiliikennettä valvovat Rajavartiolaitoksen merivartiostot.
Vesilläkin on omat liikennesääntönsä ja nopeusrajoituksensa. Viisas veneilijä hiljentää vauhdin sopivaksi ilman rajoituskylttiäkin, jos se on pienemmän veneen turvallisuuden takia tärkeää. Laitureissa ja rannoilla olevat veneet kannattaa myös ottaa huomioon.
Vesiliikennejuopumus
Rikoslain mukaan alusta ohjaava henkilö syyllistyy vesiliikennejuopumukseen, jos
- hänen verensä alkoholipitoisuus on vähintään 1,0 promillea
- hänellä on vähintään 0,44 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa
- hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut.
Vesiliikennejuopumukseen voi syyllistyä myös käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia niin, että kyky tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut ja olosuhteet ovat sellaiset, että venettä ohjaava henkilö aiheuttaa vaaraa toisten turvallisuudelle. Soutuveneellä tai purjejollalla liikkuvaa ei voida tuomita vesiliikennejuopumuksesta.
Poliisi käyttää vesiliikenteen valvonnassa alkometrejä. Mikäli alkometrillä suoritettu puhalluskoe osoittaa, että henkilöä on syytä epäillä vesiliikennejuopumuksesta, hänet voidaan viedä lähimmälle poliisilaitokselle tarkkuusalkometrillä tehtävään jatkotutkimukseen tai verikokeeseen.
Alkoholi ja hukkumisriski
Alkoholi on mukana noin puolessa kaikista hukkumistapauksista. Veneestä hukkuneista noin 80 % on ollut päihtyneenä. Tyypillinen hukkuja putoaa veneestä, joutuu veden varaan veneen kaatuessa tai arvioi uintimatkan väärin. Suurin osa hukkuneista on keski-ikäisiä miehiä.
Hukkumisonnettomuus on aina monen tekijän summa. Humala lisää tapaturman todennäköisyyttä. Jo lievä humalatila heikentää arviointikykyä, reaktionopeutta ja liikkeiden hallintaa. Parin oluen jälkeen onnettomuusriski on kaksinkertainen ja viiden tai kuuden oluen jälkeen se on kasvanut jo kymmenkertaiseksi. Riski moninkertaistuu, jos lääkkeet ovat mukana kuvassa.
Veneilijän varusteet
Vesillä liikkujan tärkeimmät varusteet ovat terve järki ja varovaisuus, mutta ne eivät yksin riitä. Veneen on oltava merikelpoinen, ja lisäksi tarvitaan kunnollinen varustus.
Pakollinen varustus kaikissa moottoriveneissä ja yli 5 metrin mittaisissa purjeveneissä:
- pelastusliivit kaikille veneessä olijoille
- airot, mela tai ankkuri köysineen
- tyhjennysväline (pumppu, äyskäri tai ämpäri)
- käsisammutin, jos vesikulkuneuvossa on liekillä toimiva polttolaite, sisäkone tai yli 25 kW:n perämoottori.
Käsisammuttimen on oltava EN 3 -standardin mukainen ja teholuokaltaan vähintään 8A 68B ja se on tarkastettava vuoden välein. Laki ei edellytä pelastusliivien pitämistä päällä, mutta hätätilanteessa ne pelastavat vain päälle puettuna.
Ankkurista ja airoista tai melasta on hyötyä, jos veneeseen tulee moottorivika. Tyhjennysväline on tärkeä vuodon varalta. Myös ajan tasalla oleva merikartta on tärkeä turvavaruste. Se ei ole pakollinen, mutta puoltaa paikkaansa kivikkoisilla vesillämme.
Lisätietoa
Poliisituben videoblogissa Vinkkari-video veneen varusteista
Traficomin verkkosivuilla tietoa veneilijälle
Meripelastusseuran verkkosivut